|
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C
|
Ogłoszenie |
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy, |
Przesunięty przez: Łukasz 14 Styczeń 2012, 19:19 |
Mój temat naprawczy - uszczelka pod głowicą M111 C 200 |
Autor |
Wiadomość |
Camel-
Mercmag.pl
Pomógł: 212 razy Dołączył: 30 Kwi 2006 Posty: 12480 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 25 Listopad 2009, 15:26 Mój temat naprawczy - uszczelka pod głowicą M111 C 200
|
|
|
Ehhh, ja jestem po zakupie uszczelki pod głowicą, filtru, oleju... dzisiaj o 18 panienka idzie do lekarza |
_________________ http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06 |
Ostatnio zmieniony przez Camel- 28 Grudzień 2009, 22:18, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Marcin Pop.
C180 automat
Pomógł: 18 razy Dołączył: 15 Lip 2006 Posty: 1273 Skąd: Centrum
|
Wysłany: 25 Listopad 2009, 15:39
|
|
|
Camel- napisał/a: | Ehhh, ja jestem po zakupie uszczelki pod głowicą, filtru, oleju... dzisiaj o 18 panienka idzie do lekarza |
Jak zrobisz głowicę / wymienisz uszczelkę pamiętaj o wlaniu świeżego płynu do układu chłodzenia - żeby na uszczelce osiadły się inhibitory antykorozyjne. W przeciwnym razie uszczelkę szlag trafi po 1 - 2 lata. (niezależnie od ilości kilometrów).
Przy ilu km uszczelkę szlag trafił ? |
_________________ C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337 |
|
|
|
|
Camel-
Mercmag.pl
Pomógł: 212 razy Dołączył: 30 Kwi 2006 Posty: 12480 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 25 Listopad 2009, 16:05
|
|
|
Marcin Pop., no problemo, napomnę mechanikowi. Padła przy ~160, ale krytycznie się zrobiło paredziesiąt kilometrów temu, dlatego nagła decyzja o wymianie. Aktualnie 175 tys na liczniku. |
_________________ http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06 |
|
|
|
|
btx
Pomógł: 45 razy Dołączył: 23 Maj 2006 Posty: 1736 Skąd: Looblyn
|
Wysłany: 25 Listopad 2009, 16:22
|
|
|
Cytat: | ale krytycznie się zrobiło paredziesiąt kilometrów temu |
tzn. "co sie zrobilo sie" ? |
_________________ C180 1999r WDB2020182F845343 |
|
|
|
|
Marcin Pop.
C180 automat
Pomógł: 18 razy Dołączył: 15 Lip 2006 Posty: 1273 Skąd: Centrum
|
Wysłany: 25 Listopad 2009, 16:54
|
|
|
Jeśli mogę jeszcze dodać 3 grosze od siebie:
1) Przed rozkręceniem sprawdź (jak masz taką możliwość) ciśnienie sprężania na wszystkich czterech cylindrach. Będziesz miał ogólną wiedzę na temat stanu tech. głowicy / zaworów. W mercedesie (w benzynie) przy dobrym traktowaniu ciśnienie powinieneś mieć w granicach ~ 15 bar/atm. Sprawdź na zimnym silniku, 4x świece wykręcone, przepustnica na max. otwarta. Do tego potrzebne są oczywiście 2 osoby. Jeżeli będziesz miał dużą rozbieżność na którymś cylindrze - to będziesz wiedział, które zawory robić - i tak będziesz miał głowicę na wierzchu. Zrób jeszcze test olejowy - napewno wiesz co to jest. - jak nie to ci napiszę na pw.
2) Planuj głowicę do nowej uszczelki!!. Głowica po zdjęciu może mieć niewidoczne gołym okiem odciski i mechanik ci powie: "panie tu nie trzeba nic robić - przecież widać, nie?". Po splanowaniu będziesz miał pewność, że uszczelka uszczelnia "jak bozia przykazała" , a nie jest skoszona względem bloku i głowicy.
3) Jeżeli ci zależy na jakości wykonania głowicy: dotrzyj zawory pastą (taką specjalną- do docierania gniazd zaworowych) - mechanik będzie wiedział o co chodzi. Pasta nie jest droga (ok. 40zł). Ale do tego trzeba mieć przyrząd, który wykonuje ruchy obrotowe lewo - prawo.
4) Nie chce mi się Twojego vinu do epc wrzucić, ale Twoje auto ma ok. 15 lat. Jak masz praktykę to przyjrzyj się uszczelnieniom gumowym w uszczelniaczach zaworowych . Jeżeli guma jest twarda jak kamień - no cóż - do wymiany. Jeżeli jeździłeś na dobrych olejach i jest miękka - to ci jeszcze posłużą, chyba że zauważyłeś, że ci trochę kopci na niebiesko. Wtedy gumki mogą być miękkie - ale wytarte - to też dyskwalifikuje do wymiany.
5) Oczywiście wyczyszczenie głowicy z nagarów - przypilnuj mechniora - zazwyczaj tego nie robią.
6) W mercedesie uszczelkę pod głowicą (generalnie wszystkie uszczelki) zakładaj "na sucho" - bez żadnych past / silikonów / locktaitów itp.. Patrz mechanikowi ma ręcę - w jaki sposób robi.
7) Gdzieś miałem do M111 rysunek w .jpg schemat i momenty dokręcania głowicy. Jak chcesz to ci podrzucę.
Na chwilę obecną to mi przyszło do głowy.
Acha. W M111 falujące obroty to nie rzadkość. Jedną z przyczyn może być uszkodzona uszczelka łącząca kolektor ssący i głowicę (na którymś z for to wyczytałem). Głowicę będziesz miał na wierzchu. Przyjrzyj się powierzchniom styku kolektora i głowicy. Oczywiście muszą być idealnie płaskie, najlepiej bez rys, pęknięć itd. |
_________________ C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337 |
|
|
|
|
Camel-
Mercmag.pl
Pomógł: 212 razy Dołączył: 30 Kwi 2006 Posty: 12480 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 25 Listopad 2009, 17:37
|
|
|
btx napisał/a: | tzn. "co sie zrobilo sie" ? |
Zaczeło się pojawiać dużo oleju w układzie chłodzącym, gdzie zawsze było tego nie wiele, albo wiele po przegonieniu po autostradzie.
Marcin Pop., pewnie. Dzięki za zinteresowanie się tematem
Ad 1. Co prawda ten mechanik nie lubi jak mu się zwraca uwagę, ale jeśli zdąże to poproszę o sprawdzenie. Jutro wpadne tam po szkole, to zapewne głowica będzie już na wierzchu (odkręcona).
Ad 2. On nie robi inaczej głowicy bez planowania. Z tego co zrozumiałem to 60 czy 80zł za planowanie.
Ad 3. OK, zapytam go co o tym myśli, może to jest w cenie a może robi "jak większość" - czyli nie
Ad 4. Nic nie kopci, nie ma konsupcji oleju (może minimalnie, ale podjerzewam, że to w chłodzenie uciekało), nie kopci na niebiesko, spalinki są spoko. Jeździłem na dobrych (?) olejach, ale wspomnę mechanikowi
Ad 5. OK, podpytam się czy czyszczą głowicę.
Ad 6. Patrz mechanikowi na ręce? Hmm...
Ad 7. To nie problem. Były na kartcę przy uszczelce od głowicy.
Akurat o mechanika się nie boje. Zmieniał mi prawy sworzeń z przodu i sam zwrócił mi uwagę, żeby zrobić u niego dyferencjał - z mojego się nie leje, ale jest definitywnie mokry. Pytałem się go czy wie o tych momentach natarcia itd - powiedzial, że wszystko wie i nie takie rzeczy robiło się przez 20 lat. Poza tym u niego na placu same Audi i BMW stoją (sam zostawiłem auto koło nowej piątki)...
Zobaczymy jak się spisze. Jutro tam wpadnę to sprawdzę sytuacje |
_________________ http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06 |
|
|
|
|
Marcin Pop.
C180 automat
Pomógł: 18 razy Dołączył: 15 Lip 2006 Posty: 1273 Skąd: Centrum
|
Wysłany: 25 Listopad 2009, 18:46
|
|
|
Camel - no rece opadają. Myślałem, że jesteś bardziej rozgarnięty
Camel- napisał/a: | Co prawda ten mechanik nie lubi jak mu się zwraca uwagę, ale jeśli zdąże to poproszę o sprawdzenie |
żaden mechanik nie lubi jak mu sie mówi, co ma robić. Nie proś go o sprawdzenie - ma to zrobić i już. Najlepiej jakbyś to robił razem z nim.
Camel- napisał/a: | Ad 2. On nie robi inaczej głowicy bez planowania. Z tego co zrozumiałem to 60 czy 80zł za planowanie. |
Tu już troszkę lepiej. To realna kwota na planowanie. Poniżej 100zł - to jest tanio.
Camel- napisał/a: | OK, zapytam go co o tym myśli, może to jest w cenie a może robi "jak większość" - czyli nie |
Tu uwaga!!! Mechanik nie myśli - on kasuje ludzi za wykonaną robotę.
To raczej w cenie nie jest. Jak mu nie przypomnisz - to tego nie zrobi. (na 99%)
Camel- napisał/a: | Ad 4. Nic nie kopci, nie ma konsupcji oleju (może minimalnie, ale podjerzewam, że to w chłodzenie uciekało), nie kopci na niebiesko, spalinki są spoko. Jeździłem na dobrych (?) olejach, ale wspomnę mechanikowi |
Zobacz to sam osobiście (razem z nim). Śledząc Twoje "pisanie" można stwierdzić, że masz "trochę" zielonego pojęcia o autach. Jeżeli będziesz oglądał te uszczelniacze - to skumasz o co chodzi (ewentualnie się podpytaj mechaniora)
Camel- napisał/a: | Ad 5. OK, podpytam się czy czyszczą głowicę. |
Szanujący się mechanior powinien to zrobić "bez słowa"
Camel- napisał/a: | Ad 6. Patrz mechanikowi na ręce? Hmm... |
Najlepiej dla Ciebie - gdybyś miał taką możliwość i tak robił. Wtedy śpisz spokojnie i wiesz, że nieodpier.......ił jakiejś maniany
Camel- napisał/a: | Ad 7. To nie problem. Były na kartcę przy uszczelce od głowicy. |
A może jednak ci podeślę????
Camel- napisał/a: | Akurat o mechanika się nie boje. |
To jest właśnie to o co powinieneś się bać. Nie o samochód - a o mechanika, który może to niehlujnie ( ) (odpukać w niemalowane) złożyć.
Camel- napisał/a: | Poza tym u niego na placu same Audi i BMW stoją |
niemożliwe. Takie auta też się psują ???
Camel- napisał/a: | sam zostawiłem auto koło nowej piątki |
A teraz idź do kościoła i się wyspowiadaj! Popełniłeś straszny grzech. Powinieneś synu postawić koło merca.
Odmów 3 zdrowaśki sunu. Udzielam rozgrzeszenia
P.S. Mam wrażenie, że bardziej się boję o Twojego merca - niż Ty sam |
_________________ C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337 |
|
|
|
|
Camel-
Mercmag.pl
Pomógł: 212 razy Dołączył: 30 Kwi 2006 Posty: 12480 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 25 Listopad 2009, 20:17
|
|
|
Marcin Pop., bez zbędnych emocji proszę
Marcin Pop. napisał/a: | żaden mechanik nie lubi jak mu sie mówi, co ma robić. Nie proś go o sprawdzenie - ma to zrobić i już. Najlepiej jakbyś to robił razem z nim. |
Jak zdąże to tak zrobię.
Marcin Pop. napisał/a: | Tu uwaga!!! Mechanik nie myśli - on kasuje ludzi za wykonaną robotę.
To raczej w cenie nie jest. Jak mu nie przypomnisz - to tego nie zrobi. (na 99%) |
Tak jest!
Marcin Pop. napisał/a: | Zobacz to sam osobiście (razem z nim). Śledząc Twoje "pisanie" można stwierdzić, że masz "trochę" zielonego pojęcia o autach. Jeżeli będziesz oglądał te uszczelniacze - to skumasz o co chodzi (ewentualnie się podpytaj mechaniora) |
Tak jest!
Marcin Pop. napisał/a: | Szanujący się mechanior powinien to zrobić "bez słowa" |
No to się zapyta czy czyści. Jak nie, to ma wyczyścić
Cytat: | Najlepiej dla Ciebie - gdybyś miał taką możliwość i tak robił. Wtedy śpisz spokojnie i wiesz, że nieodpier.......ił jakiejś maniany |
No własnie kurcza nie bardzo, musiałbym zrezygnować z dnia praktycznie.
Marcin Pop. napisał/a: | A może jednak ci podeślę???? |
Zależy jaką masz wersje. Jedna mówi 20Nm a po 10 minutach 90Nm, druga mówi 20Nm za 10 minut 40Nm, za 10 minut 60Nm a za 15 minut 90Nm czy coś takiego. Kolejnośc dokręcania szpilek jest chyba standardowa - zaczynamy od środka, rozchodząć się symetrycznie na zewnątrz.
Marcin Pop. napisał/a: | To jest właśnie to o co powinieneś się bać. Nie o samochód - a o mechanika, który może to niehlujnie ( ) (odpukać w niemalowane) złożyć. |
No zgadza się, ale przecież muszę komuś zaufać, a poza tym nie znam się na tyle, żeby wiedzieć czy on dobrze składa mi silnik czy nie...
Marcin Pop. napisał/a: | niemożliwe. Takie auta też się psują ??? |
Heheh, w sumie to u niego są same takie konwencjonalne auta: A6 C5, BMW 5, Focusy, Sprintery, Golfy. Raz mój ojciec widział jak w E 320 CDI zmieniali wtryskiwacze.
Marcin Pop. napisał/a: | P.S. Mam wrażenie, że bardziej się boję o Twojego merca - niż Ty sam |
Nic tylko dziękować |
_________________ http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06 |
|
|
|
|
Camel-
Mercmag.pl
Pomógł: 212 razy Dołączył: 30 Kwi 2006 Posty: 12480 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 26 Listopad 2009, 14:47
|
|
|
Marcin Pop., dzisiaj przedzwoniłem do mechanika i zapytałem się co i jak z głowicą. Powiedział, że dopiero ją sciąga, porobił wszystkie próby (bez kompresji, bo jak powiedział - te silniki są nie do zajechania). Za to zadałem mu pytanie czy czyści głowice czy dociera gniazda zaworowe itd - odpowiadał tylko "oczywiście, że robie, łącznie z planowanie, czyszczeniem docieraniem i, nie dał mi dokończyć, z wymianą uszczelniaczy. Także chyba mogę spać spokojnie Zaraz cos zjem i się przejde do niego, popatrzeć jak się sprawy mają. W każdym bądź razie wiszę Ci chyba piwko |
_________________ http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06 |
Ostatnio zmieniony przez Camel- 28 Listopad 2009, 13:42, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
TAQ
sto(L)ica
Pomógł: 21 razy Dołączył: 17 Sty 2008 Posty: 1872 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
MICHAL200
Michal200
Pomógł: 187 razy Dołączył: 02 Sie 2007 Posty: 7365 Skąd: _____
|
Wysłany: 26 Listopad 2009, 18:04
|
|
|
TAQ napisał/a: | musisz byc konkretnie upierdliwy |
lepiej byc upierliwym i miec wszystko zrobione na glanc oczywiscie w miare rozsadku bo mechanik moze zrobic jakas suprise |
_________________ Zapraszam
https://www.facebook.com/...96971867316029/
W211 E240 Elegance USA
WDB2110611A465003
EX: W202 C 180 1999r. Classic Selection -> Sport DTM USA
WDB2020181A823149
http://www.w202.pl/viewto...t=19013&start=0
EX: W202 C180 1997r.
|
|
|
|
|
Marcin Pop.
C180 automat
Pomógł: 18 razy Dołączył: 15 Lip 2006 Posty: 1273 Skąd: Centrum
|
Wysłany: 26 Listopad 2009, 19:29
|
|
|
Camel- napisał/a: | Marcin Pop., dzisiaj przedzwoniłem do mechanika i zapytałem się co i jak z głowicą. Powiedział, że dopiero ją sciąga, porobił wszystkie próby (bez kompresji, bo jak powiedział - te silniki są nie do zajechania). |
1) Ile ciśnienia powychodziło mu na wszystkich 4 tłokach?. Niech ci da wydruk z ciśnieniomierza.
2) Z próby olejowej nich ci da tak samo wydruk. Wtedy możesz porównać wykresy ciśnienia "na sucho" i "z olejem". Zobacz jakie są duże rozbieżności (o ile są) na poszczególnych cylindrach.
Camel- napisał/a: | zadałem mu pytanie czy czyści głowice czy dociera gniazda zaworowe itd - odpowiadał tylko "oczywiście, że robie, łącznie z planowanie, czyszczeniem docieraniem i, nie dał mi dokończyć, z wymianą uszczelniaczy |
Sprawdź to osobiście - tak na wszelki wypadek. Nie to, żebym mu nie wierzył - ale nie znam łotra,
Camel- napisał/a: | Zaraz cos zjem i się przejde do niego, popatrzeć jak się sprawy mają. |
Tak jak pisałem wcześniej - patrz mu na rączki
Camel- napisał/a: | W każdym bądź razie wiszę Ci chyba piwko |
No problemo Może kiedyś będziemy mieli okazje je skosztować.
[ Dodano: 26 Listopad 2009, 19:40 ]
To jest chyba to oczym wcześniej pisałeś:
13.Momenty dokręcania głowicy M111.920.jpg
|
|
Plik ściągnięto 1223 raz(y) 61,54 KB |
|
_________________ C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337 |
|
|
|
|
Camel-
Mercmag.pl
Pomógł: 212 razy Dołączył: 30 Kwi 2006 Posty: 12480 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 26 Listopad 2009, 20:03
|
|
|
TAQ napisał/a: | Camel-, powiem Ci ze nie chciałbym być mechanikiem jak Ty przyjezdzasz musisz byc konkretnie upierdliwy |
Nie no chyba nie jest tak źle, żeby odrazu upierdliwy
Marcin Pop. napisał/a: | 1) Ile ciśnienia powychodziło mu na wszystkich 4 tłokach?. Niech ci da wydruk z ciśnieniomierza.
2) Z próby olejowej nich ci da tak samo wydruk. Wtedy możesz porównać wykresy ciśnienia "na sucho" i "z olejem". Zobacz jakie są duże rozbieżności (o ile są) na poszczególnych cylindrach. |
Teraz to chyba już po ptakach, ale ok jutro podpytam.
Marcin Pop. napisał/a: | Sprawdź to osobiście - tak na wszelki wypadek. Nie to, żebym mu nie wierzył - ale nie znam łotra, |
Marcin Pop. napisał/a: | Tak jak pisałem wcześniej - patrz mu na rączki |
Jak byłem to cała ekipa była przy aucie. Póki co rozebrali wszystko dokoła i ściągnęli pokrywę głowicy, spuścili wszystkie płyny. Głowica była na miejscu tak samo jak wałki. Głównego majstra nei było więc pewnie bez niego tego nie ruszają. Jutro po szkole znowu do niego wskocze, tym razem przyniosę mu jedną część, bo jeszcze zleciłem uszczelnienie dyferencjału.
Marcin Pop. napisał/a: | To jest chyba to oczym wcześniej pisałeś: |
A no |
_________________ http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06 |
|
|
|
|
Marcin Pop.
C180 automat
Pomógł: 18 razy Dołączył: 15 Lip 2006 Posty: 1273 Skąd: Centrum
|
Wysłany: 26 Listopad 2009, 20:10
|
|
|
Camel- napisał/a: | Teraz to chyba już po ptakach |
nie po ptakach, bo:
Camel- napisał/a: | Póki co rozebrali wszystko dokoła i ściągnęli pokrywę głowicy, spuścili wszystkie płyny. Głowica była na miejscu tak samo jak wałki. |
Nich ci dadzą wydruk!!!! A jak nie mogą to sprawdź osobiście jakie masz ciśnienia.
Camel- napisał/a: | Głównego majstra nei było więc pewnie bez niego tego nie ruszają. |
- bo zachlał pałę
Camel- napisał/a: | Jutro po szkole znowu do niego wskocze |
Patrz im "na rączki". Bo jakoś mam złe przeczucie. ....może to tylko moje "skrzywienie" pedantyczne...... |
_________________ C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337 |
|
|
|
|
Camel-
Mercmag.pl
Pomógł: 212 razy Dołączył: 30 Kwi 2006 Posty: 12480 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 27 Listopad 2009, 19:07
|
|
|
Ciekawe kiedy auto będzie gotowe. Dzisiaj byłem koło 17, to dopiero męczyli się z kolektorami i pomału odkręcali głowicę. Wałki wyciągniete, nawet nieźle wyglądały... Może by tak wsadzić odrazu jakieś wałki z pełniejszymi krzywkami...
[ Dodano: 28 Listopad 2009, 13:40 ]
No i głowica wyciągnięta, pod maską się tak pusto zrobiło No ale nic.
W poniedziałek idzie do planowania, dzisiaj obiecali ją poczyścić z nagarów itd. Wg mechaników stan silnika bardzo dobry. Uszczelkę ocenili jako pognitą, która przepuszczała z każego kanału olejowego (gdzie jest ciśnienie - olej wędruje do wałków) do kanału chłodzenia. Stąd był olej w układzie chłodzenia.
Się pan główny mechanik bardzo zdziwił, że auto mamy od ponad 3 lat, a ono w naszych rękach (prawie) od zawsze jeździ na Mobilu 1 5W50. Wg jego doświadczeń, przy 150 tys powinno się już przechodzić na pół-syntetyk. W każdym razie, w bagażniku czeka już 5 litrów świeżutkiego 5W50.
Do całości dojdzie nowa uszczelka pod kolektory, nowy zimmering wału (tu od przodu, za kołem), uszczelki pod pokrywą wokół świec oraz uszczelniony dyferencjał na wałku atakującym. Planowana data odbioru: wtorek |
_________________ http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
phpBB by
przemo
Strona wygenerowana w 0,234 sekundy. Zapytań do SQL: 14
| |
|